مهاجرت به معنای ترک یک کشور و برگزیدن یک کشور تازه به عنوان محل سکونت دائمیست. از همین رو تصمیمی بسیار مهم و تعیین‌کننده در زندگی هر فرد می‌باشد. برای مهاجرت مراحل پرتعدادی پیش روی شماست که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استخدام وکیل است. اکنون سوال اینجاست این وکیل چه وظایفی دارد؟

وکیل مهاجرتی کیست؟

وکیل مهاجرتی کیست

برخلاف بسیاری از کشور‌ها، وکیل مهاجرتی در ایران رشته و موقعیت شغلی جدایی نیست. در حقیقت، هر فارغ‌التحصیل رشته‌ی وکالت که پروانه‌ی وکالت داشته باشد دانش کافی برای مشاوره دادن در این زمینه را دارد. پس در واقع، تحصیلات شرط لازم برای وکیل مهاجرتی بوده و شرط کافی نیست. برای بررسی صلاحیت یک وکیل، بررسی سوابق او بسیار مهم است. 
وکیل مهاجرتی خوب، کسیست که اطلاعاتی جامع و به‌روز در مورد کشور مقصد داشته و از استثنائات و پیچیدگی‌های قانونی آگاه است. این اطلاعات در قالب درس «حقوق بین‌الملل» به دانشجویان وکالت داده می‌شود و وظیفه‌ی به‌روز نگه داشتن و کسب تجربه‌های عملی به عهده‌ی خود فرد می‌باشد.

تعهدات دوطرفه

تعهدات دو طرفه با وکیل مهاجرتی

شاید عموم مردم بر این باور باشند که تعهد وکیل مهاجرتی، به سرانجام رساندن مهاجرت با موفقیت کامل است. این باور کاملا درست نیست. تعهد وکیل مهاجرتی انجام درست مراحل و روند‌هاست و در صورت اثبات اشتباه در انجام این مراحل، باید غرامتی را به موکل خود بپردازد. اما در صورت درست انجام دادن مراحل و رد شدن پرونده توسط کشور مقصد، وکیل فقط موظف است هزینه‌ی دریافتی را به موکل برگرداند.
در قراردادهای وکالت مهاجرتی، معمولا تنها تعهد موکل پرداخت مبلغ است. این مبلغ با توجه به نوع مهاجرت، تعداد افراد خانواده، تجربه‌ی وکیل و کشور مقصد متفاوت خواهد بود و طیفی بین هزار تا ده‌هزار دلار را شامل می‌شود.

تاثیر تجربه

مجوز وکالت مهاجرت برای کانادا

یک وکیل سرشناس و مجرب، شانس موفقیت پرونده‌ی شما را بالا خواهد برد. در این زمینه‌ی کاری نیز مثل همه‌ی زمینه‌ها، «فوت کوزه‌گری» وجود دارد؛ که فقط و فقط با تجربه‌ی بالا به دست خواهد آمد. البته نباید از یاد برد که تصمیم نهایی با کشور مقصد و آفیسر مربوطه است و تضمین صددرصدی برای کار هیچ وکیلی در این رابطه وجود ندارد.
از دیگر وظایف وکلای مهاجرت، می‌توان به شفافیت در مراحل کار و در جریان گذاشتن موکل به صورت مستمر اشاره کرد. شایان ذکر است برای پیدا کردن وکیل خوب باید به یک موسسه‌ی مهاجرتی خوب مراجعه کنید. لیست این موسسه‌ها همه‌ساله در سایت وزارت کار و رفاع و اجتماعی و همچنین وبگاه وزارت علوم قرار می‌گیرد.

مراحل انجام کار

برای گرفتن ویزای یک کشور دیگر نیاز است تا از سفارت آن کشور وقت گرفته و مدارک مربوط به خود، اعم از گردش حساب، سوابق یا مدارک تحصیلی، به آن‌ها ارائه کنید. سفارت بررسی خواهد کرد که آیا شما شرایط لازم برای اقامت در این کشور را دارید یا خیر. وظیفه‌ی وکیل از اینجا آغاز می‌شود. او باید مدارک شما را چک کرده و نقص‌های موجود را به شما اطلاع دهد. 
همچنین وکیل مهاجرت شمارا از شرایط و قوانین کشور مقصد آگاه می‌سازد و از سردرگمی شما جلوگیری می‌کند. با سپردن کارها به یک وکیل شما فقط وظیفه‌ی فراهم آوردن مدارک لازم و پرداخت هزینه‌ها را دارید. همچنین با پیدا کردن یک موسسه‌ی معتبر و با سابقه، از کلاهبرداری‌های مهاجرتی در امان خواهید بود.

 

بیشتر بخوانید:

به کدام کشور مهاجرت کنم؟
پکیج مراحل مهاجرتی

پیشنهاد سردبیر زانکو