چطور در کانادا یک کافهی موفق راهاندازی کنیم؟
مهاجرت به کانادا به قصد راهاندازی بیزینس راه بسیار خوبی برای افراد است تا بعد از مدتی اقامت دائم این کشور را به دست بیاورند. بنابراین طبیعی است که افراد بسیاری به فکر راه انداختن بیزینس در این کشور بیفتند. اما راهاندازی کسبوکار برای کسانی که تجربهی بیزینسی در کشوری مثل کانادا ندارند، یا فقط درمورد بازار سنتی تجربه یا اطلاعات دارند، چه میزان میتواند موفقیتآمیز باشد؟ طبیعی است که ریسک بسیاری به همراه دارد. در این مقاله درمورد کار در کافه، راهاندازی کافه و کافهداری در کانادا صحبت میکنیم.
این مقاله سه بخش دارد:
قطعا بعد از خواندن یک مقاله شما تبدیل به یک کافهدار کانادایی نمیشوید! اما سعی کردیم تا یک راهنمایی جامع و قدم به قدم درمورد تمامی جوانب کافهداری در کانادا به شما ارائه شود. آماده هستید؟!
کانادا یک کشور وسیع و جوان است که با توجه به وسعت زیادش جمعیت کمی دارد و همین موضوع باعث شده تا نیروی کار کافی نداشته باشد. سالانه افراد زیادی از سراسر دنیا به کانادا مهاجرت میکنند و عدهی کثیری از آنها به قصد کار، سرمایهگذاری و راهاندازی کسبوکار راهی این کشور میشوند. پس افرادی که سابقهی کار و تخصص دارند، بیشک میتوانند برای پر کردن این فضای خالی در نیروی انسانی و کار کانادا اقدام کنند. این اقدام معمولا با پاسخ مثبت مواجه میشود، مگر در موارد خاص که در مقالههای قبل زانکو گفته شده است.
اگر درخواست ویزای کانادا ریجکت شد چه کارهایی باید بکنیم؟
یکی از این خلاهای نیروی انسانی در کافهداری است و افرادی که تجربه و تخصص در زمینهی کار در کافه دارند هم میتوانند برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند. البته با مطالعهی مطالب پیشین ما در زانکو میتوانید اطلاعات کافی درمورد الزامات برای مهاجرت به کانادا و انواع مهاجرت دست پیدا کنید.
هزینهی انگشتنگاری برای ویزای کانادا
اما در این بخش از مقاله میخواهیم برای شما از میزان درامد ساعتی یک باریستا در کانادا صحبت کنیم. به شکل کلی بر اساس میزان تبحر فرد از ساعتی 13 دلار (دلار کانادا) شروع میشود و ممکن است به بیش از صدها دلار در روز هم برسد. اما به شکل میانگین حقوق دریافتی ساعتی یک باریستا چیزی بین 15 تا 21 دلار است. پس یک باریستا در سال در بهترین حالت ممکن حدود 33 هزار دلار و در حالت حداقل 22 هزار دلار کانادا خواهد بود.
درست مثل هر کسبوکار دیگری راهاندازی یک کافیشاپ هم نیازمند دانش بیزینسی، حقوقی و مالی است و برای موفقیت در این کار داشن بیزینسی از بایدها محسوب میشود. علاوه بر آن برای اجتناب از درگیریهای حقوقی حتما باید کمی هم که شده از الزامات حقوقی و قانونی بیزینس در کانادا هم مطلع باشید.
در صورتی که از شرایط بیزینس در کانادا مطلع باشید، راهاندازی کافه میتواند برای شما درگیری کمتری داشته باشد و با سهولت بیشتری انجام پذیرد. پس اگر اطلاع چندانی از بیزینس ندارید، پیش از هرکاری باید در زمینهی کسبوکار بسیار مطالعه کنید؛ به خصوص درمورد راهاندازی کسبوکار در کانادا.
اولین قدم داشتن درک خیلی خوب از کانسپت بیزینس است. اما کانسپت بیزینس چیست؟ در این مرحله شما باید به شکل شفاف دقیقا همه چیز را درمورد راهاندازی کافهی خود در کانادا شرح دهید. هر چیزی که به هر شکلی به کافهی شما مرتبط است. مثل میزان بودجهی شما، تامینکنندگان شما، توانایی تولید کردن شما و ... تمام چیزهایی که به کافهی شما مربوط است باید یک به یک در این مرحله شفافسازی شود.
در این مرحله باید با خودتان به یک جمعبندی برسید که قرار است در کانادا یک کافهای که وجود دارد را بخرید و مدیریت آن را به عهده بگیرید یا این که از صفر شروع کنید و کافهای که در نظر دارید را در کانادا بسازید.
درمورد اولی میتوانید به شعبهی جدیدی از یک کافهی زنجیرهای فکر کنید، یا حتی یک کافه که بنا به هر علتی برای فروش گذاشته شده است را بخرید. در این موقعیت شما تعدادی مشتری دارید. اما مشکلاتی هم دارید که باید بررسی کنید تا متوجه بشوید به چه علتهایی برای فروش گذاشته شده؛ نداشتن مشتری، اختلاف هزینهها و درامد و... و بعد از پیدا کردن مشکل حالا باید به دنبال راهحل بگردید. اما درمورد راهاندازی کافه از صفر راه پر پیچ و خمتری در انتظار دارید.
راهاندازی کافه در کشوری توسعه یافته مثل کانادا به این معنی نیست که خیل کثیری از آدمها منتظرند تا شما کافه را باز کنید و آنها از شما خرید کنند. بلکه به این معنی است که شما باید مارکت خود را دقیقا شناسایی کنید و مشتریهای خود را خیلی خوب بشناسید. به علاوه شما ضرورتا نیاز دارید تا رقبای خود را بشناسید. به این علت که تعداد زیادی از مشتریهای آیندهی شما، اکنون مشتری رقیب شما هستند. پس باید کافههایی که در حال حاضر در محدودهی مورد نظر شما در حال فعالیت هستند را پیدا کنید و به آنها سر بزنید. در این مقالهی زانکو به سراغ معرفی کافههای کانادا رفتیم و شما میتوانید اطلاعات بسیار خوبی از طیف بسیار گستردهای از کافهها در کانادا به دست بیاورید و به شکل مجازی بیست کافه را در کانادا نقد و بررسی کنید و بسنجید.
حالا برویم سراغ این که رقبای خودتان را بشناسید به چه معنی است. شناخت رقبا یعنی دقیقا باید بدانید که آنها چه نوع سرویسهایی را با چه کیفیتی ارائه میدهند. شما به عنوان یک کافهدار در یک کشور پررقابت مثل کانادا باید رقیبهای خودتان را از لحاظ خدمت و کیفیت به خوبی تفکیک و رتبهبندی کنید. بهتر است برای این منظور یک دفترچه داشته باشید و تمام این موارد را یادداشت کنید و نمره بدهید. این کار در مرحلهی بعدی به شدت به شما کمک میکند.
چرا یک فرد کانادایی باید بین چند کافه، کافهی نوپای شما را انتخاب کند؟! جواب این سوال از تحلیل رقبا و اضافه کردن مزیت رقابتی به دست میآید! به علاوه باید اطلاعات خیلی خوبی از استاندارد زندگی مردم کانادا و همچنین فرهنگ مردم کانادا داشته باشید. در این مقاله مفصلا درمورد اهمیت شناخت فرهنگ، فرهنگ و همچنین راههای شناخت فرهنگ مردم کانادا صحبت کردهایم.
در دنیای موفقیت در کسبوکار این مرحله به شدت اهمیت دارد؛ چرا که بیزینس پلن یک نقشهی راه است که گذشته، حال و آیندهی کسبوکار را به هم ربط میدهد. پس برای راهاندازی یک کافه در کانادا برای نوشتن بیزینس پلن لحظهای تعلل نکنید! این مرحله پیش از کلید زدن هرکار عملی، و بعد از شناخت فرهنگ، مردم و نیازها و مشکلاتشان است. با توجه به اطلاعاتی که راجع به فرهنگ مردم کانادا، کافههای رقیب در کانادا حالا میتوانید نیاز مردم این کشور را پیدا کنید. یعنی بفهمید که آنها به چه کافهای با چه ویژگی احتیاج دارند! در این مرحله است که شما امضا و تشخص خود را به کافهی خودتان تزریق میکنید. و دقیقا میشوید یک کافه که جای خالیاش در کانادا به چشم میآید، مردم هم به آن نیاز دارند و آن را انتخاب میکنند. پیشنهاد میکنیم که حتما راجع به بیزینس پلن مطالعهی ویژه داشته باشید تا بتوانید کافهی مورد نظر خود را در کانادا تاسیس کنید و از آن درامد خوبی هم کسب کنید.
انتخاب یک اسم جذاب
در این مرحله با توجه به نوع کافه، طرح بیزینسی و سلیقهی شخصی خود باید یک اسم گیرا، جذاب و کمیاب را انتخاب کنید که در یاد افراد بماند. البته توجه داشته باشید که این اسم برای کسبوکار دیگری انتخاب نشده باشد. چرا که یک مورد از تخطی از قانون تلقی میشود و دردسرهای زیادی برای شما در کانادا به بار میآورد. انتخاب اسم جذاب انقدر اهمیت دارد که پیشنهاد میشود با یک مشاور حرفهای صحبت کنید تا در کشوری مثل کانادا بتوانید تبدیل به اسم و رسمی ماندگار بشوید. پس از این مرحله سرسری عبور نکنید.
همانطور که در ابتدا گفته شد، راهاندازی بیزینس نیاز به دانش حقوقی هم دارد. پیش از هرچیز باید معین کنید که بودجهی لازم را میخواهید چطور تامین کنید. خودتان تامین کنندهی این بودجه هستید، احتیاج به شریک یا سرمایهگذار دارید یا از طریق دیگری میخواهید این بودجه را تامین کنید.
با توجه به این که در کشور کانادا قوانین سفت و سخت حقوقی حکمفرما است، پیشنهاد میشود که در این مورد هم بسیار مطالعه کنید و از متخصصین در امر سرمایهگذاری و کسبوکار در کانادا مشورت بگیرید.
درمورد راهاندازی کافه در کانادا چهار نوع ساختار وجود دارد که افراد با توجه به آن بودجهی لازم را تامین میکنند.
هر کدام از این حالتها یک ساختار بیزینسی هستند که باید با توجه به نوع کسبوکار یا نوع کافهای که در فکر ساختن آن هستید، انتخاب شوند. دقت کنید که این ساختار بیزینسی را دقیقا بر اساس طرح بیزینس کافهی خود انتخاب کنید و حتما در جریان حقوقی آن در کانادا باشید که در این صورت زانکو در کنار شما است.
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم یکی از بهترین راهها برای کسب اقامت دائمی کانادا اقدام برای راهاندازی کسب و کار است. وقتی بتوانید کافهی خود را با دقت و توجه به شرایط کانادا پیریزی کنید، قطعا به نتیجهی مطلوب خود هم میرسید.
در این مرحله نوبت به ثبت اسم کافه به شکل قانونی میرسد. این کار یکی از مراحل قانونی است که بسیار هم حساس است. بهترین کار این است که از یک مشاور حرفهای در امر سرمایهگذاری و کسبوکار در کانادا مشورت بگیرید. در این صورت میتوانید پیش از این که کافهی خود را شروع کنید، مجوز فعالیت آن در کانادا را دریافت کنید. به علاوه درمورد مالیات و فرایند قانونی آن هم اطلاعات بسیاری دریافت خواهید کرد و در طول مسیر خود با درگیری مواجه نخواهید شد و همچنین میتوانید یک کافهی بسیار موفق در کانادا را پایهگذاری کنید که علاوه بر برگرداندن سرمایهی اولیهی خود، برای شما درآمدزایی هم خواهد کرد.
در این بخش از محتوا به سراغ "سمیر محمد" صاحب کافهی موفقِ "فارنهایت" در تورنتو میرویم. او یک کانادایی مهاجر است که در شهر تورنتوی کانادا یک کافه تاسیس کرده و حالا از تجربیاتش در این مورد میگوید.
به گفتهی سمیر داستان راهاندازی کافه در تورنتو وقتی در ذهنش جدی شد که سر زدن به کافههای شهر را خیلی جدی در پیش گرفت. دو سال و سه ماه طول کشید تا به حدود 1680 تا کافه سر بزند و آنها را با دقت و وسواس بررسی کند. تقریبا در هر روز به دو کافه سر زد تا توانست از دریای خروشان، مبهم و پررقابت کافهداری در کانادا اطلاعات جامع و خوبی کسب کند و بفهمد که واقعا چه عواملی باعث میشود تا یک کافه در این صحنهی پر از رقابت و بازار کار کانادا که تا این حد خشن است، تبدیل به یک بیزینس موفق، مشهور و پردرآمد شود. اما او به یک جواب سر راست نرسید. جوابی که او برای سوالش پیدا کرد یک مجموعه از عوامل به هم پیچیده و در عین حال مستقل از هم بود. او پس از بررسی و تحلیل کردن یافتههایش، متوجه عواملی شد که باعث میشود یک کافه در بازار شلوغوپلوغ کانادا بین مردم محبوب شود و مشتریهای وفادار خودش را به خودش جذب کند.
این عوامل عبارتاند از:
این سوالها دقیقا همان عواملی است که بالاتر به شکل تئوری به آنها پرداختیم و میبینیم که سمیر محمد چطور به آنها پرداخته و توانسته با جواب دادن به آنها به یک سری اِلِمان دست پیدا کند و کافهی خود را بسازد و به موفقیت برسد.
"افراد بسیاری میآیند و از من میپرسند که “سمیر من چند سال است که به باز کردن یک کافه فکر میکنم، اما...” همین جا است که من میفهمم تاسیس کافه برای آنها رویایی است که حالاحالاها قصد محقق شدن ندارد. چون درواقع آنها اقدامی برای محقق شدنش، نمیکنند."
"به نظر من فروشگاههای کوچک بهتر است که یک نفری تاسیس شوند. سود و درآمد این کار انقدر کم خواهد بود که ارزش شراکت و تقسیم شدن را نخواهد داشت. فرض کنیم که فرد بعد از یک سال توانست به سود 60 هزار دلاری برسد. این به این معنا است که فرد در طول یکسال گذشته حدودا هر هفته نود ساعت تلاش کرده تا به این میزان سود رسیده است. تصور کنید که این سود را بین دو یا چند نفر تقسیم کنیم. پس شریک شدن در ابعاد کوچک بهترین فکر ممکن نخواهد بود."
از نظر سمیر؛ این کافهدار کارکشته، یک منوی شلوغ و پلوغ دردسر بسیاری برای شما به همراه دارد. مخصوصا برای شما که اول راه هستید! عموما کافهها ترجیح میدهند با اسمهای خوشرنگ و لعاب، ترکیبات ساده را در برابر مشتری قرار دهند که این کار میتواند یک سم مهلک برای کافهی نوپای شما باشد. اتفاقا شما باید یک منوی ساده و عاری از پیچیدگی را طراحی کنید و در مرحلهی تهیهی خوراکیها و نوشیدنیها از جان مایه بگذارید! شک نکنید که مشتری تفاوت این منوی ساده و باکیفیت را متوجه میشود و به کافهی شما مقید میشود! برای یک کافهدار چه چیزی از مقید شدن و بازگشتن دوبارهی مشتری خوشایندتر است؟!
خب! در انتهای این مقاله متوجه شدیم که برای راهاندازی یک کافه در کانادا هیچ محدودیتی وجود ندارد مگر نداشتن دانش که با مطالعه و مشاوره از متخصص کاربلد میتوانید به راحتی از ایدهی کافهی خود صاحب اقامت کانادا هم شوید.